Monday 16 September 2019

BBM3410Satu2019: DIRI

Saya bernama Muhammad Nur Iqbal Bin Mohd Samsudin. Saya berumur 23 tahun dan berasal dari Kuantan, Pahang. Saya dilahirkan di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan pada tanggal 19 Mei 1996. Saya mempunyai lapan orang adik beradik dan merupakan anak keenam. Ayah saya bernama Mohd Samsudin Bin Awang Yahya dan beliau berumur 57 tahun dan berasal dari Maran, Pahang. Ibu saya pula bernama Nor Esah Binti Mat Lela dan berumur 55 tahun juga berasal dari Maran, Pahang.

Saya memulakan pendidikan di SK Cenderawasih, Kuantan pada tahun 2003 sehingga tahun 2007 dan kemudiannya berpindah ke SK Saint Thomas sehingga tahun 2008 dan pengambil Ujian Penilaian Sekolah Rendah di sekolah yang sama. Kemudian saya meneruskan pelajaran ke sekolah menengah di SMK Saint Thomas, Kuantan pada tahun 2009. Pada tahun 2011, saya mengambil Penilaian Menengah Rendah (PMR) di sekolah yang sama. Sehingga tahun 2013, saya telah menduduki Sijil Pelajaran Malaysia di sekolah yang sama sehinggalah tamat belajar di sekolah tersebut. Setelah itu, saya mengambil keputusan untuk menyambung pelajaran ke Pra U di SMK Tanjung Lumpur, Kuantan pada tahun 2014 hingga 2015.

 Setelah keputusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia diumumkan, saya telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Putra Malaysia Kampus Serdang yang merupakan antara universiti yang terulung di Malaysia. Saya ditawarkan untung mengambil Bachelor Sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu). Dalam bidang ini, saya dapat memahami dan mempelajari ilmu yang berkaitan dalam bidang bahasa yang merupakan antara salah satu bidang yang tercabar di Malaysia. Kini, saya berada di semester akhir dan dalam usaha yaang jitu dan bertawakal dalam menyiapkan Penulisan Ilmiah Tahun Akhir sebagai syarat untuk saya bergraduat pada tahun hadapan dan dapat membanggakan kedua ibubapa untuk melihat anaknya mendapat menggenggam segulung ijazah. Semoga usaha ini dipermudahkan oleh Allah S.W.T.












No comments:

Post a Comment

BBM5407Dua2021: Teori/Pendekatan Wacana (Bukit Kepong)

 Filem Bukit Kepong Durasi: 1.16.00 - 1.30.00 P10: sarjan, balai terbakar P2: mari, baik kau keluar. Masuk dalam kubu. W1: abang...abang...