Monday 23 September 2019

BBM3410Satu2019: Masih Di Sini





Cerita yang tak dapat dilupakan.

Perjalanan menaiki kapal terbang selama dua jam menghadirkan seribu satu perasaan dalam hatiku. Entah kenapa pengalaman kali ini amat mengujakan. Aku diberi peluang untuk menyertai satu aktiviti sukarelawan di Bandung, Indonesia. Ini merupakan kali pertama aku merasai pengalaman dapat ke luar negara. Sepanjang persediaan aku untuk ke sana selama seminggu adalah amat mengujakan. Bermula dengan penyediaan passport sehinggalah urusan pembelian tiket. Aku bersama tujuh orang rakan bersama-sama untuk merealisasikan program sukarelawanan ini. 

Setibanya di Bandung, kami disambut dengan penuh mesra oleh penduduk di sana. Jauh sekali dengan tanggapan pertama aku sebelum menjejakkan kaki di sini. Kami dilayan umpama sahabat baik ketika berada di sana. Pelbagai aktiviti telah dirangka dan dirancang. Banyak tempat-tempat menarik yang kami lawati sehinggakan sepanjang tujuh hari di sana begitu padat dengan aktiviti. Alhamdulillah segala yang dirancang berjalan dengan lancar dan segala sumbangan telah kami sampaikan kepada pihak yang bertanggungjawab. Benarlah kata orang, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di tempat sendiri. Lebih baik di tempat sendiri".

Aku bersyukur dilahirkan di Malaysia kerana daripada pengamatan aku di sana, rakyat hidup dalam keadaan yang serba kekurangan dengan jalan yang sempit dan padat. Namun itulah yang mengajar erti kehidupan. Begitulah pengalaman terbaik dalam hidup aku.


No comments:

Post a Comment

BBM5407Dua2021: Teori/Pendekatan Wacana (Bukit Kepong)

 Filem Bukit Kepong Durasi: 1.16.00 - 1.30.00 P10: sarjan, balai terbakar P2: mari, baik kau keluar. Masuk dalam kubu. W1: abang...abang...