Analisis DBP – DRAMA KOREA: FIKSYEN
DAN REALITI
Teori analisis wacana Normaliza Abd
Rahim 2019
Pengekodan
PROF – Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim
MOD – Moderator
D – Dialog
A - Ayat
Kandungan (Tema)
Pengekodan
|
Tema
|
Data
|
PROFD13A5 |
Pengalaman
|
Lepastu
tahun 2012, okay sebab daripada situ menyebabkan kita bermotivasi. 2010
saya tengok ,saya pergi dekat negara lain sebab saya tengok cerita orang
putih tengok movie orang putih cerita PS I love you, sebab dibuat di Ireland
gambar tu dia punta scenary dekat Ireland. Saya kata nak jugak tengok ni
macam cantik je ni macam seven wonders tu kan tujuh ajaib di dunia. |
PROFD5A3 |
Penceritaan
|
Cerita
voice, skrang nk masuk season 4. Hero
voice tu sekarang nama dia seo seung heon dia terkenal dengan cerita dulu
autumn in my heart. Kalau semua audiens pernah tengok autumn in my heart ni
camtu juga kes dia, bercinta bercinta bercinta, mati. Sedih.
Song hye kyo la heroin dia. Jadi yang itu tahun 2000 juga jadi yang itu dah
meletop di malaysia pun semua orang sibuk tengok. |
Konteks
Pengekodan
|
Konteks
|
Data
|
MODD1A4 |
Tatabahasa
Sintaksis:
Bentuk Kata |
Perkara
yang buruk dan baik berlaku pada anda dan saya sebenarnya secara realiti saya
dulu tak minat drama korea, tetapi bermulanya pandemik covid19 ini,
disebabkan ada siaran percuma, saya terlihat drama korea dan terjatuh cinta
sehinggalah ke hari ini. |
MODD1A1 |
Latar
Masa |
selamat
malam kepada seluruh pelayar dan pengesta media sosial dewan bahasa dan
pustaka. Apa khabar anda semua malam ini diharapkan
kita semua sihat walafiat dan sentiasa dalam rahmatnya dan dilindungi
daripada pandemik covid 19 ini insyallah. Sama-sama kita jaga kita,
lindung diri kita. Sentiasa menjaga apa keadaan diri. |
PROFD15A9 |
Emosi Gembira
|
saya
kata bestnya suasana korea ni, ahh tak kira nak jugak pergi korea. Saya kata
I have to do something about it, saya nak
jugak bekerja di korea sebab saya tengok drama bukan saja lee min ho sebab
dia jadi budak sekolah, aaa cerita-cerita yang lain yang saya tengok macam
saya kata cerita cinta lepastu mati. |
Andaian
Pengekodan
|
Andaian
|
Data
|
PROFD17A5 |
Pendapat
|
Jangan
bimbang mak bapak, memang saya tak bimbang, anak saya daripada kecik sampai
ke besar akhirnya sekarang saya masih minat drama, dia macam krik krik tak
minat. Kita boleh cakap nama pelakon tak tengok ke drama tu? Ohh tak sempat,
ohh dah tak minat. Dia yang mula dulu, anak saya tu. Jadi jangan bimbang,
diorang ni akan hilang nanti. Dia akan tengok sekejap lepastu, tapi pantau,
kejap lagi kang dia akan minat benda lain. |
PROFD13A6 |
Perujukan
|
Tapi
kpop ni memang dia buat promosi pergi ke sekolah pergi ke university,
tiap-tiap university memang ada dewan terbuka, memang ada macam stadium yang
ni kan dia buat perform. Kat university saya ngajar tu memang selalulah
penyanyi-penyayi yang baru nak diperkenalkan, dia akan buat promosi ke semua
university. Yang itu kadang-kadang dengar bunyi band, malas nak singgah pun. |
MODD13A1 |
Persoalan
|
Okay
prof soalan seterusnya, yang ni soalan ni menarik dari fatin syahirah, pada
pandangan prof segelintir ibu bapa di Malaysia tidak menggalakkan anaknya
menonton drama korea kerana beranggapan ada unsur-unsur negative. Jadi apa
pandangan prof terhadap pemikiran ibu bapa ini? |
Bertitik tolak daripada
transkripsi rancangan DBP – Drama Korea: Fiksyen dan Realiti yang telah dibuat,
teori analisis wacana normaliza abd rahim 2019 telah dipilih untuk
menaganalisis data yang diperolehi. Untuk elemen pertama dalam teori ialah
kandungan yang mempunyai aspek tema. Tema merupakan subjek subjek yang menjadi
dasar sesuatu teks, tulisan, ujaran ataupun interaksi. Tema juga merupakan
tajuk atau pokok perbincangan dan dihuraikan serta mempunyai makna
keseluruhannya. Sebagai contoh dalam aspek tema yang dikenalpasti antaranya
ialah yentang tema pengalaman. Hal ini demikian kerana rancangan
ini mengisahkan tentang drama korea dan PROF menceritakan juga pengalamannya
ketika mengajar di korea. Hal ini terbukuti
apabila PROF mengujarkan “2010 saya tengok ,saya pergi dekat negara lain sebab
saya tengok cerita orang putih tengok movie orang putih cerita PS I love you,
sebab dibuat di Ireland”, ini membuktikan bahawa PROF bukan sahaja menceritakan
tentang drama korea malahan menceritakan juga pengalaman ketika berada di
beberapa buah negara. Sebagai penonton sudah pasti akan tertarik dengan
pengalam yang diceritakan kerana membuktikan bahawa apa yang diceritakan oleh
PROF bukanlah sekadar rekaan semata-mata. Oleh itu, saya berpendapat bahawa tema pengalaman merupakan
bagaimana seserang itu memberikan gambaran yang jelas tentang sesuatu perkara
berdasarkan pengalaman yang dilalui olehnya sendiri tanpa pengaruh atau
penambahan cerita daripada sumber lain.
Selain itu, tema penceritaan juga
boleh diperhalusi dalam rancangan ini. Hal ini kerana secara keseluruhan, PROF
telah menceritakan tentang drama-drama korea yang menarik yang boleh ditonton
oleh semua golongan. Penceritaan ini bertitik tolak daripada drama yang dipilih
dan PROF telah menceritakan tentang bebrapa elemen yang menarik terhadap
sesebuah cerita. Sebagai contoh PROF
menceritakan tentang sebuah drama dalam dialognya “Cerita voice, skrang nk
masuk season 4. Hero voice tu sekarang
nama dia seo seung heon dia terkenal dengan cerita dulu autumn in my heart.
Kalau semua audiens pernah tengok autumn in my heart ni camtu juga kes dia,
bercinta bercinta bercinta, mati. Sedih”, berdasarkan dialog tersebut,
penonton yang tidak pernah menonton drama tersebut sudah pasti mendapat
gambaran secara kasar mengenai drama Voice tersebut. Oleh
itu, penceritaan yang diberikan memberikan impak yang positif kepada
penonton untuk lebih mencari maklumat tentang draman tersebut. Pada pendapat saya, tema penceritaan merupakan elemen
yang tepat kerana sesebuah penceritaan semestinya berdasarkan fakta dan dengan
cara ini sudah pasti huraian yang diberikan perlulah tepat dan memberi impak
kepada penonton.
Manakala bagi elemen konteks pula,
aspek pertama yang terdapat dalam konteks ialah tatabahasa. Tatabahasa melipuyi
keseluruhan penggunaan kosa kata, kata, frasa dan ayat. Tatabahasa juga
merupakan linguistik yang berkaitan dengan sintaksis dan morfologi, kadangkala
juga fonologi dan semnatik. Untuk lebih spesifik, saya telah memilih sintaksis
sebagai teras untuk menganalisis data. Sebagai contoh dalam
dialog “Perkara yang buruk dan baik berlaku pada anda dan saya sebenarnya
secara realiti saya dulu tak minat drama korea, tetapi bermulanya pandemik
covid19 ini, disebabkan ada siaran percuma, saya terlihat drama korea dan
terjatuh cinta sehinggalah ke hari ini”, berdasarkan dialog tersebut, kita
dapat lihat bahawa penggunaan struktur yang mudah difahami akan dapat
memudahkan penonton. Subjek dan prediket juga boleh dilihat dalam ayat yang
diujarkan misalnya p”perkara buruk dan baik” sebagai subjek dan “berlaku pada
anda dan saya secara realiti...” merupakan prediket. Pada pendapat saya, ujaran yang digunakan membuktikan
bahawa moderator merupakan seorang yang yang teliti tentang perkataan-perkataan
yang dituturkan supaya tidak memberikan makna yang tidak tepat.
Seterusnya aspek yang terdapat dalam
elemen konteks ialah latar. Latar yang dipilih ialah latar masa. Latar masa
boleh dianalisis dengan memberi huraian tentang masa berlakunya perkara
tersebut. Dalam rancangan ini latar masa yang boleh diamati ialah rancangan ini
dilakukan pada waktu malam. Hal ini terbukti apabila
MOD iaitu moderator menyatakan “selamat malam kepada seluruh pelayar dan pengesta
media sosial dewan bahasa dan pustaka. Apa khabar anda semua malam ini”, dan secara tidak
langsung penonton yang menyaksikan ulangan rancangan tersebut dapat mengetahui
tentang masa rancangan tersebut bersiaran. Di samping
itu kita dapat lihat juga latar masa yang berlaku dalam suasana pandemik
covid 19 yang terkait dalam dialog “dan dilindungi daripada pandemik covid 19”.
Moderator atau MOD telah memberitahu penonton supaya menjaga diri mereka ketika
berhadapan dengan wabak covid 19 yang telah meragut banyak nyawa sepanjang penularannya
di negara ini. Hal ini memberi gambaran bahawa moderator telah memberikan
nasihat yang mendalam kepada para penonton. Pada pandangan saya, latar masa yang diberikan adalah
berdasarkan penggambaran yang dilakukan pada waktu malam dan pada musim
pandemik covid 19 merupakan tepat kerana kita sedia maklum bahawa negara sedang
berperang dengan wabak yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar dan
dibuktikan dengan penggambaran ini dilakukan dengan menggunakan aplikasi Facebook
Live sahaja.
Di samping itu, dalam elemen konteks,
aspek emosi juga boleh dibincangkan. Emosi merupakan suatu perasaan atau
gejolak jiwa yang muncul di dalam diri seseorang akibat adanya rangsangan, baik
dari dalam diri sendiri mahupun dari luar. Sebagai
contoh, emosi yang boleh dikenalpasti dalam transkripsi yang telah
dilakukan ialah gembira. Hal ini terbukti dalam
dialog “saya kata bestnya suasana korea ni, ahh tak kira nak jugak pergi korea.
Saya kata I have to do something about it”, yang merujuk kepada perasaan gembira
PROF untuk memasang tekad untuk pergi ke negara Korea akibat daripada pengaruh
emosi yang gembira yang terbina hasil daripada menonton drama Korea. Justeru penonton dapat merasai perasaan tersebut
berdasarkan reaksi yang ditunjukkan oleh PROF dalam rancangan tersebut. Pada pandangan saya, emosi gembira dapat menaikkan
semangat atau merancakkan lagi perbualan dalam sesebuah rancangan dan juga
mampu melancarkan perjalanan rancangan tersebut.
Seterusnya untuk elemen terakhir ialan
andaian yang terbahagi kepada tiga aspek iaitu pendapat, perujukan dan
persoalan. Bagi aspek pertama iaitu pendapat yang dianalisis dengan apa juga
pendapat yang diberi melalui teks, tulisan, ujaran dan interaksi. Sebagai contoh, dalam dialog yang diujarkan dapat
dilihat aspek pendapat “Jangan bimbang mak bapak, memang saya tak bimbang, anak
saya daripada kecik sampai ke besar akhirnya sekarang saya masih minat drama”, yang merujuk
kepada PROF yang memberi pendapat bahawa drama Korea tidak akan mempengaruhi
fikiran anak-anak. Hal ini demikian kerana ibu
bapa masih lagi mempunyai pandangan yang negatif terhadap drama tersebut. Oleh
itu, PROF telah menceritakan tentang pengalamannya sebagai ibu yang melihat
sendiri perubahan yang dialami oleh anaknya. Justeru menurut saya, drama Korea bukanlah kesemuanya
negatif, masih terdapat drama yang memberikan pengajaran dan juga ilmu yang
baharu kepada sesiapa yang menontonnya.
Tambahan pula, aspek yang seterusnya
ialah perujukan yang mana ayat atau kenyataan tersebut merujuk kepada sesuatu
bahan, perkara ataupun manusia. Hal ini mudah untuk dilihat apabila setiap
objek atau kenyataan merujuk kepada kenyataan yang sebelumnya. Sebagai contoh “Tapi kpop ni memang dia buat promosi
pergi ke sekolah pergi ke university, tiap-tiap university memang ada dewan
terbuka, memang ada macam stadium yang ni kan dia buat perform”, dialog tersebut
diujarkan oleh PROF yang merujuk kumpulan penyanyi K-Pop yang membuat promosi
di universiti untuk memperkenalkan kumpulan-kumpulan baharu. Kita sedia maklum
bahawa K-Pop merupakan satu fenomena yang kian meningkat bukan sahaja di negara
mereka bahkan di negara kita sendiri mempunyai peminat. Penonton yang tidak
tahu berkenaan dengan K-Pop juga dapat memahaminya kerana PROF telah memberikan
rujukan terhadap sebuah kumpulan penyanyi di Korea. Pada pendapat saya, untuk meminati sesebuah kumpulan
K-Pop tiada masalah namun perlulah bijak mengawalnya supaya tidak terlalu
ekstrem.
Akhir sekali ialah aspek persoalan iaitu menunjukkan
bahwa setiap teks, tulisan, ujaran dan interaksi mengandungi persoalan yang
memerlukan jawapan. Persoalan sabgat penting dalam setiap perbualan. Sebogai contoh kita dapat lihat dalam rancangan ini
terdapat aspek persoalan apabila MOD telah memberikan persoalan kepada PROF
berkait dengan tajuk rancangan misalnya “pada pandangan prof segelintir ibu
bapa di Malaysia tidak menggalakkan anaknya menonton drama korea kerana
beranggapan ada unsur-unsur negative. Jadi apa pandangan prof terhadap pemikiran
ibu bapa ini?”, dalam dialog ini PROF telah diberikan persoalan tentang
pemikiran ibu bapa tentang unsusr-unsur negatif dalam drama korea. Dengan
timbulnya persoalan ini, penonton yang mungkin terdiri dalam kalangan ibu bapa
pastinya amat menantikan jawapan yang bakal diberikan oleh PROF. Hal ini demikian kerana mereka juga memerlukan
pencerahan yang mendalam tentang kesan baik atau buruk drama Korea kepada
anak-anak mereka. Oleh itu, saya
beranggapan bahawa persoalan yang diberikan merupakan asas utama dalam sesebuah
rancangan supaya dapat menarik perhatian penonton untuk terus menonton
rancangan tersebut sehingga ke akhir rancangan.
No comments:
Post a Comment