RAKAMAN PERBUALAN BERSAMA
KANAK-KANAK
Transkripsi
PB: aisy buat apa tu?
AI: tengok, nak tengok
PB: aisy nak tengok apa?
AI: nak tengok aisy
PB: aisy buat apa tu?
AI: jangan la rakam. Aisy nak mainan tu
PB: mainan apa aisy nak?
AI: tu paklang dekat atas tu, robot aisy tu
PB: jap paklang ambik. Nah robot aisy. Cakap apa?
AI: yayyy terima kasih paklang
PB: aisy dah makan?
AI: dahh
PB: makan apa?
AI: makan nasi dengan ayam. Sedappp. Paklang tolong bukakkan coklat
PB: semalam kita pergi aisy?
AI: semalam kita pergi main pantai
PB: best tak?
AI: best aisy main pantai aisy main pasir besttt
PB: aisy nak main lagi tak?
AI: nak, seronok nanti aisy nak main pasir
PB: okay nanti paklang bawak lagi ehh. Aisy seronok tak duduk rumah
atuk dengan nenek?
AI: seronok. Aisy dapat mainan dapat main meow.
PB: mainan je la kau tau. Hahah. Aisy, aisy tau tak covid19?
AI: tau yang virus tu kan paklang (garu kepala). Pak lang nak
tengok boboiboy
PB: dengar la dulu paklang nak cakap ni. Aisy tau tak covid ni
bahaya tau. Ramai orang sakit, ramai orang meninggal.
AI: yeke paklang? Aisy takut. Paklang bukak la boboiboy. Aisy nak
tengok.
PB: aisy nak tengok yang mana satu ni? Kuasa tiga ke kuasa tujuh?
AI: boboiboy kuasa tujuhhhhh. Paklang aisy boboiboy kuasa tujuh.
Paklang nak tengok tak?
PB: emm taknak la aisy paklang nak main game
AI: nak tengok nak tengok
PB: alaa aisy mana tau main
AI: alaa paklang ajar la. Nanti aisy pandai la
PB: aisy tengok paklang main ehh. Ni boboiboy sape nak tengok?
AI: aisy nak tengok
PB: dah tu tak payah la paklang ajar main game.
AI: ishh paklang ni.
PB: yelah yelah ni tengok ni
Teori Levinson 1983
Elemen |
Data |
Prinsip Koperasi Memberi sumbangan seoerti yang diperlukan pada peringkat di mana
ia berlaku. |
PB: semalam kita pergi aisy? AI: semalam kita pergi main pantai |
Maxim Kualiti Cuba untuk membuat sesuatu sumbangan itu adalah benar,
khususnya:i) tidak mengatakan apa yang anda percaya adalah palsu, ii) tidak
mengatakan bahawa anda tidak mempunyai bukti yang cukup. |
PB: mainan je la kau tau. Hahah. Aisy, aisy tau tak covid19? AI: tau yang virus tu kan paklang (garu kepala). Pak lang nak
tengok boboiboy |
Maxim Kuantiti i) membuat
sumbangan sebagai maklumat seperti yang dikehendaki. ii) tidak
membuat sumbangan lebih bermaklumat daripada yang diperlukan. |
PB: dengar la dulu paklang nak cakap ni. Aisy tau tak covid ni
bahaya tau. Ramai orang sakit, ramai orang meninggal. AI: yeke paklang? Aisy takut. Paklang bukak la boboiboy. Aisy nak
tengok. |
Maxim Relevan Membuat sumbangan yang berkaitan. |
PB: okay nanti paklang bawak lagi ehh. Aisy seronok tak duduk
rumah atuk dengan nenek? AI: seronok. Aisy dapat mainan dapat main meow. |
Maxim Kesopanan Menjadi jelas tentang nyata keterangannya khususnya: a)
Mengelakkan
ketidakpastian b)
Mengelakkkan
kekaburan c)
Ringkas d)
Menjadi
teratur |
PB: aisy nak main lagi tak? AI: nak, seronok nanti aisy nak main pasir |
No comments:
Post a Comment